Reportage.

2017-09-13 06:00
  • Bild: Pia Gyllin
  • Åsa Sandell instruerar Per-Johan Lindberg, 62 år. Det gäller att hålla armarna tätt vid kroppen. Bild: Pia Gyllin
    Åsa Sandell instruerar Per-Johan Lindberg, 62 år. Det gäller att hålla armarna tätt vid kroppen.
  • Säcken får sig en rejäl omgång av Staffan Jackson. I bakgrunden skymtar Ulf Wilder, 69 år. Bild: Pia Gyllin
    Säcken får sig en rejäl omgång av Staffan Jackson. I bakgrunden skymtar Ulf Wilder, 69 år.
  • Per-Johan Lindberg längtar efter att få gå en rond mot de andra. Bild: Pia Gyllin
    Per-Johan Lindberg längtar efter att få gå en rond mot de andra.

Boxning för äldre förbättrar hälsan

Det är dags för seniorboxning på boxningsgymmet i Nora. Den före detta proffsboxaren Åsa Sandells adepter Staffan ”High Jacker” Jackson, Ulf ”Wild Wolf” Wilder och Per-Johan ”Lizzard” Lindberg gör sig redo för ett svettigt pass med hårda slag.

Det råder ingen tvekan om vad som brukar ske i den lilla lokalen med tomatröda väggar. Säckar av olika slag hänger från taket, handskar ligger i en hög och i ett av hörnen finns den klassiska päronbollen. Innan passet kan dra i gång på riktigt ser coach Åsa Sandell till att alla adepter får sina händer lindade.

– En del som börjar boxas har aldrig tidigare fått sina händer lindade och trätt ner dem i ett par boxningshandskar. Jag brukar skoja om att en del heller aldrig lär sig att linda händerna på egen hand eftersom de tycker att det är ganska mysigt när jag gör det, säger Åsa Sandell.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Snäll och skonsam

Boxningsträning är bra för alla åldrar, men på senare tid har även forskningen insett att det är en motionsform som passar äldre oerhört bra och att personer som har drabbats av Parkinsons blir bättre med hjälp av boxningen.

– Det som många inte tänker på är att boxningsträning är en snäll och skonsam träning. Det är inga hopp, inga sparkar och du springer inte. I stället handlar det om koordination och teknik, lite som dans faktiskt. Dessutom kan alla träna efter sin egen förmåga.

Till dagens pass har tre starka herrar letat sig hit. Staffan ”High Jacker” Jackson, Ulf ”Wild Wolf” Wilder och Per-Johan ”Lizzard” Lindberg.

– Jag ger alla mina adepter smeknamn, berättar Åsa Sandell.

Men var är alla äldre kvinnor?

– Det verkar svårt att få hit dem, vilket är lite konstigt, med tanke på att medelålders kvinnor är väldigt sugna på att träna boxning. Jag upplever att många äldre kvinnor är nyfikna, ibland uttrycker en fascination och lust till det där med att slå, men att de kanske inte vågar ta steget in i boxningslokalen. Jag tror det kan finnas en mental blockering, boxning kan nog kännas helt galet och osannolikt på något sätt. 

Mycket fokus

Det är en tapper och liten skara som börjar värma upp. Det är ganska tyst i lokalen till en början och koncentrationsnivån är hög
– Boxning handlar väldigt mycket om fokus, säger Åsa.

Grundrörelserna för boxning är något alla kan lära sig, oavsett ålder. Och de innebär ingen större skaderisk.
– Du tränar hela kroppen, från fötter till fingrar, och sätter ihop rörelser utan att tänka på det.

Det är bra fart på dagens motionärer och ganska snart lackar svetten i pannorna och ljudnivån ökar i takt med frustandet.
– Det här är verkligen jättebra träning om du avskyr att gå till gymmet, boxning är mer innehåll, säger Ulf Wilder.

– Det är riktigt bra motion och visst slår jag lite hårdare nu jämfört med första gången, säger Staffan Jackson.

Korta sekvenser

Boxning innebär mycket koordination vilket är bra för motoriken.
– Jag tror bland annat att det är därför som det är så bra för personer med Parkinsons, de får lära sig att sätta ihop komplexa rörelsemönster.

Legenden inom boxning, Muhammed Ali, led av Parkinson och sannolikt drabbades han av sjukdomen på grund av just boxningen.
– Det är det som är så häftigt, att det nu visar sig vara bra för människor med sjukdomen. Men jag tror att träning över huvud taget är bra, säger Åsa Sandell och tillägger:

– Det här är ett perfekt komplement till exempel promenader, boxning är explosivt. 

Fakta

Därför är boxning bra för äldre:

• Enkelt grundrörelsemönster

• Inte slitsamt, låg skaderisk

• Mycket balans och fokus

• Stor lekfullhet

• Du tränar utifrån din egen förutsättning

• Tränar smidighet, muskelstyrka och snabbhet i rörelser

Boxning och Parkinsons

Under två års tid har Stephanie Combs-Miller, docent och chef för fysioterapifakulteten på universitetet i Indianapolis i USA, följt cirka 90 personer med sjukdomen.

Hälften av personerna deltog i ett anpassat boxningsprogram med namnet Rock Steady Boxing och den andra hälften tränade på andra sätt.

Resultatet blev att den grupp som boxats hade bättre välbefinnande, styrka och rörlighet än de som inte hade boxats.

Träningen, som sker i grupp, har varit viktig för deltagarna. Boxningen fick dem att känna sig mer friska än sjuka.

Sjukdomen är obotlig, men med rätt träning och medicinering går det enligt Combs-Miller att dämpa sjukdomsförloppet.