Nyheter.

2017-04-07 07:18
Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

”Det är svårt att gå till USA”

Amsterdam, Chicago, Shanghai och Bombay.  Universitetets forskare reser till hundratals städer runt om i världen genom sitt jobb. ETC Örebro frågade några av forskarna varför de reser så ofta och vad det ger dem. 

Per-Erik Olsson

  • Tjänstetitel: Professor
  • Organisation: Institutionen för naturvetenskap och teknik
  • 13 flygresor under 2016

Varför reste du så mycket under 2016?


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Ja det är svårt att gå till USA till exempel. Vi har ju samarbeten över hela världen och jag kommer inte ens ihåg vilka resor jag gjorde förra året. 

Hur viktigt är det att resa i ditt jobb och vad leder resandet till?

– Det är viktigt. Ofta handlar det om olika möten och samarbeten med andra lärosäten. Det har lett till samarbeten med till exempel Kina, Grekland och Etiopien. 

Hur ser du på att universitetets koldioxidutsläpp genom korta flygresor ökar?

– Det kan vara en konsekvens av att vi är ett framgångsrikt universitet som expanderar. Ska man vara framgångsrik måste man ha internationella samarbeten och allt går inte att lösa via Skype. 

Steven Linton

  • Tjänstetitel: Professor
  • Organisation: Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete
  • 9 flygresor 2016

Varför reste du så mycket under 2016?

– Förra året hade jag ett samarbete med Singapore så därför reste jag dit bland annat. Det var även några konferenser som jag behövde ta flyg till. 

Hur viktigt är det att resa i ditt jobb och vad leder resandet till?

– Jag har en oerhörd nytta av resorna som har lett fram till många forskningsmöjligheter. Det är viktigt att vi har en internationell forskningsspets och genom att resa kan vi få samarbeten med andra forskare. Jag tycker att det fungerar bra med Skypemöten när ett samarbete redan är igång och du har en bestämd agenda. Men när du ska bygga upp en kontakt behöver man träffas.

– Nu hoppas vi att vi ska få till ett utbytesprogram med Singapore för våra studenter. De har ett mångkulturellt samhälle som vi kan lära mycket av och i vår utbildning finns många frågor om till exempel sexualitet, ett ämne som fortfarande är tabu där, som deras studenter kan ha utbyte av. Vi tror att det här kan bli väldigt lyckat om vi får till det samarbetet.

Hur ser du på att universitetets koldioxidutsläpp genom korta flygresor ökar?

– Det är en balansgång. Det är svårt att ställa in alla resor. Att resa med tåg går bra i Sverige och Skandinavien, men resor till England eller längre resor måste ske med flyg.

Louise Berglund

  • Tjänstetitel: Universitetslektor
  • Organisation: Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap 
  • 13 flygresor 2016

Varför reste du så mycket under 2016?

– Jag reste mer än vanligt förra året. Jag hade ett forskningsanslag som gjorde att jag kunde forska på heltid under 2016.  Jag håller på med en bok, Lysande damer, om kvinnors makt under senmedeltiden. Och jag har bland annat rest till Köpenhamn, Paris, Oxford och Helsingfors. 

Hur viktigt är det att resa i ditt jobb och vad leder resandet till?

– Det var väldigt viktigt att resa utanför riksgränsen i det här projektet och nödvändigt för att träffa folk. Resorna ledde fram till att jag har träffat många forskare i olika länder och att jag har besökt många lokala arkiv och bibliotek på olika platser.

Hur ser du på att universitetets koldioxidutsläpp genom korta flygresor ökar? 

– Det är ett dilemma. I många fall kan man välja tåg, men det är svårt vissa sträckor, ska man till London så får man verkligen anstränga sig om man inte ska välja flyget. Man kan ha möten via Skype, men det är inte riktigt samma sak som att träffa andra människor.

Allra flest flygresor gjorde robotforskaren Achim Lilienthal, professor på Institutionen för naturvetenskap och teknik. Han flög 24 gånger 2016, när ETC Örebro söker honom får vi ett automatiskt meddelande eftersom han inte är på plats på kontoret den härveckan.

Fakta

Koldioxidutsläppen från korta flygresor under 50 mil ökade:

2015 släpptes 28 159 kilo koldioxid ut

2016 släpptes 59 398 Kilo koldioxid ut

Per årsarbetare blir det:

2015  27 kilo koldioxid 

2016  54 kilo koldioxid ut

Universitetets längre flygresor har minskat jämfört med förra året:

2015 släpptes 598 843 kilo koldioxid ut

2016 släpptes 550 898 Kilo koldioxid ut

Det totala antalet flygresor har ökat:

2014 1336 flygresor

2015 1426 flygresor

2016 1524 flygresor

Den totala årskostnaden för resor med flyg, tåg, bil och buss hamnar på drygt 8,5 miljoner.