Nyheter.

2017-02-03 05:09
HIttills har biogas varit det drivmedel som Region Örebro län har prioriterat vid miljösatsningar. Nu ska elbuss testas. På bilden: en laddhybridbuss vid ändhållplatsen Ropsten i Stockholm.   Bild: Henrik Montgomery / TT
HIttills har biogas varit det drivmedel som Region Örebro län har prioriterat vid miljösatsningar. Nu ska elbuss testas. På bilden: en laddhybridbuss vid ändhållplatsen Ropsten i Stockholm.

Elbussar till Örebro

När regionen tar över stadstrafiken i egen regi, öppnar det för användning av elbussar i stadstrafiken. Det säger regionrådet Mats Gunnarsson som skulle vilja se ett test av elbussar i stadsmiljö.

"Det skulle minska bullret och partiklar i luften", säger han.

När kontraktet med Nobina, som kör stadsbussarna i Örebro, löper ut vill region Örebro län ta över stadstrafiken och köra den i egen regi. Ett regionägt lokaltrafikbolag ska bildas tillsammans med Region Västmanland. Ett bolag som ska prova en mer miljövänlig teknik. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Vi kommer att testa elbuss i stadstrafiken i Örebro, frågan är bara i vilken omfattning, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Region Örebro län.

Hittills har biogas varit det drivmedel som Region Örebro län har prioriterat främst när miljösatsningar har gjorts i kollektivtrafiken. Biogas är också det drivmedel som flera av kommunerna i länet har satsat mycket pengar på, när de omvandlar matrester till biogas och biogödsel. Men i framtiden kan biogasen få konkurrens från elen.

– Vi kommer att fortsätta att använda biogas. Till exempel på linjer med mycket landsvägskörning, men det vore intressant att testa elbussar på korta sträckor, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Region Örebro län.

Läs vidare på nästa sida: Laddar när bussen bromsar

Fakta

Regionen tar över driften av kollektivtrafiken

Kollektivtrafiken i ett län kan upphandlas, vilket numera är vanligast, eller så kan trafiken skötas i egen regi.

Region Örebro län vill sluta med upphandlingar och gå samman med länstrafiken i Västmanland som i dag sköter sin kollektivtrafik i egen regi. AB Västerås lokaltrafik (ABVL) kommer att omformas till ett gemensamt bolag.

Förutom elbussförsök kan förändringen innebära tryggare anställningsvillkor för bussförare, ny utbildning för bussförare, fler bussar över länsgränserna och större möjligheter för lokala aktörer att teckna ramavtal med regiontrafiken.

När regionen styr och leder driften själv kan verksamheten enklare anpassas efter utvecklingen, inom till exempel miljö, än när man arbetar med upphandling i kontrakt som gäller i tio år. 

Planen är att det gemensamma bolaget tar över trafiken succesivt vartefter upphandlingarna går ut. Först ut är Örebro och Odensbacken, med start från hösten 2019. 

Det långsiktiga målet är att merparten av trafiken ska skötas av det gemensamma bolaget.