Reportage.

2017-10-04 06:00
  • Utanför sjukhuset står cyklarna uppställda på rad i både nya och äldre cykelställ. Cyklar står också på förbjudna platser.
    Utanför sjukhuset står cyklarna uppställda på rad i både nya och äldre cykelställ. Cyklar står också på förbjudna platser.

Fullt i ställen när fler väljer cykel till jobbet

Snart kan ännu fler damcyklar, herrcyklar, racercyklar och elcyklar trafikera länets vägar. Flera kommuner har redan erbjudit sina anställda förmånscyklar, och nu hakar region Örebro län på trenden.

”Vi vill ge förmåner till personalen som både gagnar hälsan och miljön”, säger regionrådet Mats Gunnarsson (MP).

 

Nära Svartån, bakom en av de större sjukhusbyggnaderna i Örebro, står sjuksköterskan Therese Rodmar och låser upp sin elcykel. Hon hör till de anställda i regionen som redan i dag tar cykeln till jobbet varje dag.

– Jag kör elcykel för att det går så snabbt att köra hem fyra kilometer efter ett arbetspass, säger hon.


VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL

Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning


Hon tycker att regionens satsning på förmånscyklar för anställda är bra.

– Det kanske kommer motivera fler att cykla och det visar att arbetsgivaren prioriterar friskvård, säger hon.

Bra för hälsan

Och det är precis det som regionrådet Mats Gunnarsson (MP) vill lyfta fram som en av de stora fördelarna med att erbjuda förmånscyklar till alla fast anställda i Region Örebro län.

– Vi vet att cykling är bra för både vår fysiska och mentala hälsa. Vi har ansvar för sjukvården, om vi kan vara med och bidra till att minska livsstilsrelaterade sjukdomar är det väldigt positivt. Det är också miljömässigt positivt om vi minskar utsläpp och parkeringsbehov, säger Mats Gunnarsson.

Fast parkeringsbehoven kvarstår, även om cyklarna tar mindre plats än bilar.

– I dag är det svårt att hitta en plats. Cykelparkeringarna behöver utökas, klockan åtta på morgonen är det fullt här, säger Matilda Righi, som arbetar på sterilcentralen.

Och det stämmer. Utanför Universitetssjukhuset i Örebro står cyklarna uppställda på rad i både nya och äldre cykelställ. Cyklar står också på förbjudna platser nära akutintaget, i rabatter och runt träd.

– Utanför akuten saknas det ofta plats för cykeln, berättar Sofia Larsson som arbetar som barnmorska på USÖ.

Trots bristen på platser tycker hon att det har blivit bättre sedan några cykelställ där man kan låsa fast cykeln har kommit till.

– Fast personligen tycker jag att det saknas platser att parkera cykeln både här vid sjukhuset och i stan.

Hon väljer att cykla varje dag, även om hon bor en mil från jobbet.

– Det blir två mil om dagen. Enkel resa tar det ungefär 25 minuter, säger hon.

Satsning på förmånscyklar

När hon hör talas om regionens satsning på förmånscyklar tycker hon att det låter bra, även om det kan bli fler som slåss om parkeringsplatserna.

– Det är en jättebra satsning, fler borde kunna cykla till jobbet och det här kanske skapar en ekonomisk möjlighet för människor att skaffa en ny bättre cykel, säger hon.

AT-läkaren Anton Dahlberg är också cyklist redan i dag, men han tror att fler kommer att välja cykel när regionen kan erbjuda förmånscyklar. Och han hoppas att ett bra lås och hjälm kommer ingå i paketet för den som hyr en cykel.

– Hjälm är en billig livförsäkring och något som regionen borde uppmuntra, och bra lås behövs eftersom det är en hel del cykelstölder, säger han.

Vid ett annat cykelställ står arbetsterapeuten Lena Karlsson och låser upp sin cykel. Även hon gillar idén.

– Jag tycker det är ett bra förslag. Men om fler ska cykla behövs fler cykelställ det är trångt här för både bilar och cyklar, säger hon.

Mats Gunnarsson (MP) är medveten om trängseln och han lovar bättre utrymme i framtiden.

– Det blir nya cykelparkeringar för både personal och besökare vid det nya H-huset. Personalen kan då låsa in cykeln i ett stängt utrymme och det är möjligt att det även blir cykelparkering i det nya parkeringshuset. Men det hävdas att personalen vill ha cykeln nära sin entré, så det är än så länge oklart, säger han.    

Fakta

Förmånscykel innebär att regionens anställda kan hyra upp till två cyklar genom avdrag på lönen. Avdraget sker innan skatten dras vilket gör att månadskostnaden hålls nere.

Det kommer att finnas flera olika modeller, i skilda prisklasser, att välja mellan. En enklare modell kan kosta ungefär 100 kronor i månaden och en dyrare mellan 300 och 400 kronor i månaden.

Tanken är att det även ska finnas elcyklar i utbudet.

Hyrtiden är tre år, och när avtalet löper ut finns valet att återlämna cykeln eller att köpa loss den till det återstående värdet.

Regionen räknar med att det kommer att finnas förmånscyklar i regionen från våren 2018. Redan i dag kan anställda i Örebro kommun, Laxå kommun, Hallsbergs kommun och i Kumla kommun hyra förmånscyklar.