Reportage.

2017-09-06 06:00
  • Den bullerdämpande asfalten som ska användas innehåller en slaggprodukt ifrån stålindustrin och den innehåller mindre stenar är vanlig asfaltbeläggning.  Bild: Mirja Mattsson
    Den bullerdämpande asfalten som ska användas innehåller en slaggprodukt ifrån stålindustrin och den innehåller mindre stenar är vanlig asfaltbeläggning. 
  • Jarmo Riihinen
    Jarmo Riihinen

Här ska den tysta asfalten minska bullret

Nu vill Örebro kommun minska bullerproblemen norr om Svampen. Den här veckan läggs en ny sorts tyst asfalt ut på en 600 meter lång sträcka. Om försöket fungerar kan det få betydelse för hela landet.

 

På Östra Bangatan i närheten av vattentornet Svampen är det många boende som störs av bullret från trafiken. Nu vill kommunen testa om en ny sorts asfalt kan minska bullret och förbättra för dem som bor nära vägen.

– Vi tror att vi kan minska ljudet med flera decibel, och att de boende kommer att märka skillnad, men hur stor skillnad det blir vet vi inte förrän vi har gjort mätningar, säger Jarmo Riihinen, trafikingenjör i Örebro kommun.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Innehåller slaggprodukt

De boende har genom en enkät fått berätta hur de upplever ljudet i dag, och efter en period med den nya asfalten ska ännu en enkät gå ut. Det tillsammans med ljudmätningar ska visa om metoden är värd att satsa på i framtiden.

– Om det här blir lyckat så tror vi att Trafikverket och andra kommuner kan ha stor nytta av den här kunskapen och då kan vi få se det här på fler håll, säger Jarmo Riihinen.

Den bullerdämpande asfalten som ska användas innehåller en slaggprodukt ifrån stålindustrin och den innehåller mindre stenar är vanlig asfaltbeläggning. Innehållet ska både göra vägen tystare och mer hållbar än vanligt.

– Det har funnits en del problem med tyst asfalt tidigare eftersom den har slitits ut snabbare, och effekten har försvunnit. Men det här är en annan typ som vi tror kommer att vara mer hållbar, säger han.

Hjälper främst på snabba vägar

Det finns många platser i Örebro där boende störs av buller. Men även om försöket vid Svampen blir lyckat så kan inte örebroarna räkna med får tyst asfalt överallt. Det beror på att bilarna måste köra i ganska hög fart för att det ska märkas någon ljudskillnad. Och de flesta snabba vägarna sköts av Trafikverket.

– Det är främst på snabbare vägar där man kör över 50 kilometer i timmen som det här väntas ha stor betydelse. Det är därför som vi gör försöket på en 70-sträcka. När man kör sakta så är det mer buller från själva fordonen som hörs, och det hjälper inte tyst asfalt emot, säger han.

Rudbecksgatan kan övervägas

Det finns några sträckor där människor tenderar att köra snabbare än 50 trots hastighetsbegränsningen och där skulle det kunna vara aktuellt med en förändring.

– Rudbecksgatan mot universitetet är ett sådant exempel, och där kan vi överväga en sådan här metod om testet vid Svampen blir lyckat, säger han.

Fakta

Buller kan försämra människors hälsa. Det kan ge sömnsvårigheter, koncentrationssvårigheter och flera studier har pekat på att långvarig exponering för flyg- och vägtrafikbuller kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

I Örebro kommun lever tusentals örebroare i områden där det bullrar för mycket. Främst vid vägar som till exempel Hertig Karls Allé, Rudbecksgatan, Trädgårdsgatan, Alnängsgatan och Östra Bangatan.