Nyheter.

2017-02-03 05:33
Regeringen har avsatt 350 miljoner kronor till en elbusspremie. Inga utbetalningar gjordes alls 2016 och i år beräknar Energimyndigheten att bara 20 miljoner kommer att betalas ut.  Bild: Hybricon
Regeringen har avsatt 350 miljoner kronor till en elbusspremie. Inga utbetalningar gjordes alls 2016 och i år beräknar Energimyndigheten att bara 20 miljoner kommer att betalas ut.

Miljonsatsning på elbussar ­kommer inte till användning

Regeringen har satsat mångmiljonbelopp på en elbusspremie för att öka andelen elbussar i kollektivtrafiken. Men pengarna kommer inte fram. Förra året brann 50 miljoner inne då få regioner sökte några pengar.

Under fjolåret och fram till 2019 har regeringen avsatt 350 miljoner kronor till en elbusspremie. Förra året fanns 50 miljoner att söka, men inga pengar delades ut. 

– Nej vi gjorde inga utbetalningar alls 2016, säger Peter Dädeby på Energimyndigheten.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


Pengarna som skulle främja introduktionen av elbussar i Sverige frös därmed inne och pengarna gick till andra satsningar.

– Vi har fått 100 nya miljoner att dela ut 2017. Men enligt mina beräkningar kommer vi troligen bara att betala ut cirka 20 miljoner av dem till olika sökanden, säger Peter Dädeby.

Förhoppningen från Energimyndigheten är att resterande pengar ska föras över till kommande år eftersom det finns en inbyggd tröghet i dagens kollektivtrafiksystem. 

Många med långa avtal

De flesta regionala kollektivtrafikmyndigheter sitter fast med långa avtal, och när nya avtal skrivs är det en lång process med överklaganden innan de träder i kraft. Därför finns det i nuläget få aktörer som kan söka bidraget över huvud taget. 

– Vi har respekt för att många sitter med långa avtal. Men det känns naturligtvis inte bra att pengarna inte kommer ut. Vi för en dialog med regeringen om de kan justera förordningen eftersom vi vet att de vill ha ut pengarna, säger Peter Dädeby.

Bussföretag med miljöambitioner kan inte heller själva välja att söka premien, eftersom det bara är de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och ett fåtal kommunala förvaltningar som kan söka pengar. 

– Det beror på statsstödsreglerna. Det är en EU-förordning som reglerar det, säger Peter Dädeby.

Kan bli aktuellt år 2019

I Örebro län kan ingen i nuläget söka några bidrag för elbussar.

– Upphandlingarna som vi har gjort är avtal som gäller i flera år till. Och när det nu dessutom pågår en rättslig tvist med det företag som har vunnit upphandlingen, är det svårt att komma överens om utveckling av andra delar, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd med ansvar för kollektivtrafiken.

Men när Region Örebro län tar över kollektivtrafiken i egen regi 2019 kan det däremot vara aktuellt att söka premiepengar. 

– Vi tittar på den möjligheten. Det kan bli stora infrastrukturkostnader när man ställer om, och då är det bra med bidrag, säger Mats Gunnarsson.

Men risken finns att det är försent. 

– Risken är uppenbar att pengarna brinner inne de första åren och att de flesta kommer att söka pengar det sista året 2019. Då kommer vi fortfarande att ha 100 miljoner att dela ut men kanske ansökningar på 200 miljoner, säger Peter Dädeby, på Energimyndigheten.