Intervju.

2017-04-10 09:31
Daniel Bergqvist är vd och en av grundarna av Pennybridge. I höstas var han med på utdelningen av Red Herring top 100 Globe Award, en tävling som listar de 100 mest innovativa bolagen i världen.  Bild: Maria Eremo
Daniel Bergqvist är vd och en av grundarna av Pennybridge. I höstas var han med på utdelningen av Red Herring top 100 Globe Award, en tävling som listar de 100 mest innovativa bolagen i världen. 

Pennybridge vill förändra världen

I dag skriker många organisationer efter våra pengar för att kunna förändra världen. Ett stort problem för många givare brukar vara valet av bidragsmottagare. Därför grundades tjänsten Pennybridge för fyra år sedan – för att göra det enklare att dela med sig i vardagen.

År 2012 kände Daniel Bergqvist, grundare och vd för Örebroföretaget, att han ville förena sina stora intressen patos och sälj. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


– Är det något jag har fått med mig hemifrån så är det att man kan göra skillnad om man vill, säger han. 

Under åtta år var han ansvarig för Örebros cityverksamhet för ungdomar under 18 år på uppdrag av Örebro kommun och Svenska kyrkan. Han har även haft uppdrag som stödperson via socialen och varit inblandad i att starta och driva ett kamratstödjarprojekt på Vivallaskolan under ett antal år. 

Nu använder han sitt engagemang i sitt företagande genom att underlätta för andra som vill ge pengar till välgörenhet. 

– Det låter så oerhört pretentiöst och stort, men jag har lång erfarenhet från både ideell verksamhet och från sälj och marknad och jag vet att du som företagare kan göra stor skillnad om du bara vill, säger Daniel.

En personlig portfölj

För att enkelt förklara hur Pennybridge fungerar kan man tänka sig en personlig portfölj. Kanske vill ett företag eller en privatperson hjälpa flera olika organisationer och kanske vill de anställda på ett företag själva välja vart deras pengar ska gå. I varje portfölj kan användaren själv bestämma vilka organisationer som får ta del av din summa.

– Om till exempel ett företag vill engagera sig i välgörenhet så vill de kanske låta kunden eller den anställde själv välja exakt till vilka de ger till. Det är poängen med Pennybridge, att ge till flera ändamål och att få bestämma själv.

I dag är ett hundratal organisationer anslutna till tjänsten.

– Vi måste få organisationer att förstå att vi arbetar för deras skull. När det finns många saker samlade på ett och samma ställe ger det automatiskt högre avkastning. 

Vem får pengarna?

– Den här frågan är viktig och dyker alltid upp. Kommer mina pengar verkligen fram, eller försvinner en stor summa på vägen
i administrativa avgifter? Genom Pennybridge går fem procent till administrativa kostnader, vilket är mindre än insamlingsavgiften som själva organisationen tar ut. Vi har gjort vad vi kan för att säkerställa att vår kostnad kan räknas in i deras insamlingsbudget. Vad sedan respektive organisation gör kan vi aldrig bestämma över, säger han. 

De fyra personer som är anställda i bolaget jobbar heltid och de tre första åren gick företaget inte runt ekonomiskt. Under 2016 tror Daniel att de kommer att gå plus minus noll.

– Det är vad vi gör som är viktigt, men också hur vi gör det. Vårt tänk att driva bolag är ganska unikt. Vi arbetar efter FN:s Global Compact. Det handlar om att inte bara bry sig om ekonomi utan att även tänka på bland annat mänskliga rättigheter och vår miljö. Vi vill samarbeta med schysta bolag som tänker som vi. 

Att Pennybridge är ett aktiebolag beror på att de vill kunna växa, inte för att bli en vinstmaskin. 

– Vi vill och måste kunna leva på arbetet med Pennybridge, men det är inte för att tjäna bra som vi gör allt det här. Alldeles för många människor i världen dör fortfarande på grund av fattigdom. Vi vill underlätta för människor att vara snälla i vardagen. Jag är nog tillräckligt naiv att tro att man kan göra skillnad, att man inte behöver nöja sig med hur saker och ting är. Jag vill vara med och göra just det. 

Pennybridge

Enligt Svensk insamlingskontroll, som är de som beslutar om en organisation får bli ett 90-konto, får kostnaderna för insamling inte överstiga 16 procent. Vanligtvis ligger det på 6–16 procent och snittet är på 13 procent. 

Pennybridge tar fem procent i insamlingsavgift. 

Hur mycket pengar som de har samlat in hittills är inte officiellt, men den enskilt största gåvan som har gått genom Pennybridges system är på drygt 100 000 kronor.

FN Global Compact har tio riktlinjer som företag kan välja att följa. Riktlinjerna handlar om mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljö och antikorruption. Och kan läsas i sin helhet på www.unglobalcompact.org