Nyheter.

2017-01-20 06:00
  • Bild: Mirja Mattsson

Så här mycket skulle du tjäna på nolltaxa

Alla som reser kollektivt regelbundet skulle tjäna på nolltaxa i länet. En skattehöjning på 65 öre, eller ungefär 150 kronor i månaden för den som tjänar 25 000, skulle göra all kollektivtrafik gratis.

Nyligen sänkte länstrafiken i Örebro priset för resenärer som pendlar långt inom länet. Tanken är att göra systemet mer rättvist för personer som bor på landsbygden och göra det enklare att leva i de mindre kommunerna i länet. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Vi tänker att de resenärer som nu får bättre villkor kanske sprider det till andra som ambassadörer. Så att fler börjar fundera på om det är dags att gå över till buss eller tåg i stället för bil, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd i Örebro län.

Men många väljer fortfarande bilen i stället för att resa kollektivt. I dag är kollektivtrafikens marknadsandel, i förhållande till bilen, endast 13 procent. 

– Vi har svårt att övertyga människor att det är billigare att åka kollektivt, de räknar bara bensinpriset och ser inte till hela milkostnaden, säger Mats Gunnarsson. 

Spännande tanke

Så kanske krävs en kraftig sänkning av biljettpriserna eller nolltaxa för att länsborna ska tänka om? ETC Örebro har räknat ut vad det skulle kosta att ta bort alla avgifter för resenärerna och bekosta all kollektivtrafik via skattsedeln i stället. Och som vi kan visa i spalten intill skulle alla inkomstgrupper tjäna på en nolltaxa. I vårt räkneexempel har vi utgått ifrån att trafiken skulle öka och därmed också driftskostnaderna.

– Det är en spännande tanke och det låter tilltalande. Det är värt att grubbla över, men svårigheten är att vi samtidigt vill göra trafiken bättre och satsa på glesbygden, säger Mats Gunnarsson (MP). 

Han tror att fler skulle resa kollektivt om det var gratis, men att det inte bara är priset som avgör. 

– Tiden är viktig, och att det finns rätt förbindelse för just den pendlaren. Därför är det inte bara en prisfråga, säger Mats Gunnarsson. 

Ett annat hinder är att många pendlar till andra län. 

– Vi har många resenärer som reser med tåg till andra län, och nolltaxa är enklare att genomföra på en sluten marknad. Samtidigt är det kanske mer intressant att ha gratis trafik mellan orter, än att det är gratis på de korta sträckorna, där man lika gärna kan cykla, säger Mats Gunnarsson. 

Död fråga

Frågan om nolltaxa är i princip död för tillfället. 2006 gjordes ett försök i stadstrafiken i Örebro, men det avbröts efter skadegörelse och busliv på bussarna. 2012 ville Folkinitiativet nolltaxa Örebro ha en folkomröstning om nolltaxa, men det blev aldrig någon. Just nu driver inget parti frågan aktivt, men Vänsterpartiet i Örebro, som är en del av den rödgröna majoriteten i regionen, vill se nolltaxa i länstrafiken i framtiden. 

Men Katarina Raneborn, (V) som är ledamot i nämnden för samhällsbyggnad tycker inte att det är något som ligger i den närmaste framtiden. 

– Det beror på ekonomin, men om fem till tio år hoppas jag att vi kommer att nå dit. Vänsterpartiet är positivt till nolltaxa, men vi tror att det kan krävas att staten går in med pengar till det. Gör vi en skattehöjning kan pengarna behövas inom andra områden också, säger hon. 

Under de närmaste åren vill hon däremot se fler sänkta taxor och förbättringar för barn och unga. Till exempel vill hon och de övriga inom majoriteten underlätta för unga att resa kommunalt på sommaren. 

– Vi vill att tjänstemännen ska utreda vad det skulle kosta med ett sommarkort för unga. Barn och unga är i dag ofta beroende av föräldrarnas ekonomi för att kunna förflytta sig, därför tycker jag att ett sommarkort för barn och unga bör prioriteras, säger hon. 

Läs vidare på nästa sida: Så här har vi räknat