Reportage.

2017-02-14 05:37
  • Bild: Mirja Mattsson
  • Anna Carlsson tar bussen till jobbet som personlig ­assistent. ”Det är smidigt.” Bild: Mirja Mattsson
    Anna Carlsson tar bussen till jobbet som personlig ­assistent. ”Det är smidigt.”
  • Thomas Lilja har kört buss i Östernärke i 32 år. ”Många förare är bosatta härute så vi känner passagerarna” Bild: Mirja Mattsson
    Thomas Lilja har kört buss i Östernärke i 32 år. ”Många förare är bosatta härute så vi känner passagerarna”
  • Elin Järnström har ingen bil utan väljer buss 271 när hon ska till jobbet. Bild: Mirja Mattsson
    Elin Järnström har ingen bil utan väljer buss 271 när hon ska till jobbet.
  • Viktoria Vanhanarkaus Larsson reser nästan varje dag mellan Kilsmo och Örebro.  Bild: Mirja Mattsson
    Viktoria Vanhanarkaus Larsson reser nästan varje dag mellan Kilsmo och Örebro.

De är bäst på att busspendla

Från Odensbacken och Stora Mellösa åker pendlare buss oftare än pendlare från andra orter i länet. En förklaring; det är en tradition. 

"Det har varit så i alla år", säger bussföraren Thomas Lilja, som har kört sträckan i 32 år.

Det är morgonrusning i trafiken när buss 721 sakta börjar sin resa från Örebro till Odensbacken. Elin Järnström sitter i främre delen av bussen och blickar ut på ett grådisigt Örebro. Hon busspendlar till jobbet på Kung Markatta och hon reser med 721:an minst tre gånger i veckan. 


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0


– Jag har ingen bil och jobbar i Hjälmarberg och då är det jättesmidigt med buss. Det tar drygt en kvart från resecentrum, säger hon. 

Den sista biten fram till dörren går hon till fots. 

– Jag får en tio minuters promenad på slutet av resan. Det är rätt skönt så länge det inte regnar, säger hon. 

Oftast är det många resenärer på bussen. Det är allt från skolungdomar och arbetspendlare till pensionärer. Anna Carlsson från Örebro har nyligen fått nytt jobb som personlig assistent i Odensbacken. Hon väljer bussen för att resa till arbetet.

– Det är smidigt. Jag har en hållplats utanför dörren hemma och jag kliver av nära kunden, säger hon.

”Det är bra för miljön”

Utanför fönstren flimrar höga tallar förbi innan fälten åter öppnar sig. Framme i Stora Mellösa kliver ett ungt par på bussen. Julia Kihl och Markus Anell är båda vana bussresenärer på sträckan. 

– Nu ska jag åka till min praktik i Odensbacken, men annars åker jag åt andra hållet in till gymnasiet i stan. Alla unga utan bil åker buss, säger Julia Kihl. 

– Det är dyrt att åka bil och dyrt att ta körkort. Det är bra för miljön att åka buss, säger Markus Anell.

När bussen har bromsat in utanför Odenskolan berättar föraren, Thomas Lilja, att han har kört buss i Östernärke i 32 år.

– Många förare är bosatta härute så vi känner passagerarna. Vi träffar dem på Ica och på idrottsplatsen, man känner alla mer eller mindre, säger han. 

Han menar att det finns många förklaringar till varför just den här sträckan är så populär bland buss-pendlarna. 

– Det är en tradition att åka mycket buss här. Det är en ganska dålig väg, så går det lika snabbt att åka buss som bil härifrån. Kumla har ju till exempel en mycket snabbare bilväg och tåg. Då blir buss inte lika intressant, säger Thomas Lilja. 

Även hållplatsernas placering längs sträckan har betydelse.

– Ja, skulle vi bli av med Våghustorget skulle resandet sjunka direkt, där kliver många av och på. Även USÖ och Resecentrum är viktiga hållplatser, säger han.

250 kronor dyrare

Även busskortskostnaden skiljer sig åt för pendlarna i länet. De som pendlar mellan Odensbacken och Örebro kommer billigare undan än de som pendlar till andra orter som Sköllersta, Pålsboda eller Kumla.

– Det är 250 kronor dyrare i månaden för de som ska till Sköllersta. Odensbacken är billigare för att det ligger i Örebro kommun, säger Thomas Lilja.

Tvärs över vägen vid hållplats Odenskolan står Viktoria Vanhanarkaus Larsson. Hon reser nästan varje dag mellan Kilsmo och Örebro. 

– Jag har inget körkort och går på universitetet i Örebro. Buss 721 är bra och går ofta mellan Odensbacken och Örebro, men det är värre att ta sig vidare till Kilsmo. Speciellt på helgerna, säger hon. 

Det är kallt och ruggigt när bussen öppnar dörrarna och passagerarna kliver på bussen mot Örebro. Precis innan bussen hinner gå berättar nyinflyttade Sebastian hur han ser på linjen. 

– Den knyter ihop Odensbacken med Örebro och passar dem som vill bo på landet men jobba i stan. Det är inga byten, många avgångar och man kommer mitt in i centrum eller till sjukhuset hur enkelt som helst, säger han och hastar in i bussen. 

Fakta

• Kollektivtrafiken måste öka kraftigt om de regionala målen ska uppnås före 2025. 

• I dag sker endast 14 procent av länets motoriserade transporter med kollektivtrafik. Men målet är att 40 procent av resorna på vissa sträckor, ska ske med kollektivtrafik.

• En sträcka som skiljer ut sig jämfört med andra pendlarsträckor är den mellan Odensbacken och Örebro, där nästan hälften av de som arbetspendlar varje dag väljer bussen enligt en undersökning som Region Örebro län har gjort.