Kultur & Nöje.

2014-11-14 15:00
 Stillbild ur verket To the Vision machine Bild: Lina Selander.
Stillbild ur verket To the Vision machine

”Ingen bild är oskyldig”

Svartvit film på grå väggar. Poetiska bilder. Konst som tar tid. Kanske låter det svårt, men det är hett. Konstnären Lina Selander är specialinbjuden till Venedigbiennalen nästa år. Den som vill kan tjuvkika på delar av hennes konst redan nu, i Örebro.

Väggarna har målats grå på Örebro konsthall. Nyansen ska framhäva konstnären Lina Selanders videoverk som ställs ut här från och med i morgon. 

– Jag blev väldigt berörd av rummet, av konsthallen. Det är intressant att det är en gammal bank med valv och rum som har en rymd som man inte är van vid från andra utställningslokaler, så jag byggde utställningen utifrån det, berättar Lina Selander.

Installationerna ska anpassas efter rummet, specialbyggda skärmar och den gråa väggnyansen blir som en del av själva konsten.

– Femtio procent av arbetet sker i ateljén och femtio procent handlar om hur verken gestaltas. Det finns en tanke med hur verken visas, säger Lina Selander.

Passade extra bra

Ett av konstverken, Silphium, passade extra bra i de gamla banklokalerna. 

– Verket har sin utgångspunkt i en serie mynt från den nordafrikanska staden Cyrene, en grekisk bosättning som fanns i nuvarande Libyen. På myntet fanns en silphiumplanta. En växt som hade aborterande egenskaper och som exporterades till andra länder och ekonomin blomstrade. Men exploatering av plantan ledde till utrotning av växten och med den dog samhället ut, berättar Lina Selander. 

Men videoverket är inte en dokumentärfilm om samhället i Nordafrika eller om präglade växter på mynt. Det är en film med många lager av bilder och text. En sorts poesi.

– Jag jobbar mycket med samhällsföreteelser, och alla verk har en koppling till människans strävan efter expansion, men de handlar också om visuell kontroll. Vem berättar. Vem har gjort historieskrivningen. Hur ser vi på historien genom bilder. Jag vänder och vrider historien. Vem tog bilden? Ingen bild är oskyldig, säger Lina Selander.

”Tänkte inte på faran”

I verket  Lenin’s Lamp Glows in the Peasant’s Hut har Lina Selander arbetat med radioaktivitet. Hon har filmat och fotograferat i den kontaminerade zonen i staden Pripjat, som övergavs efter kärnkrafts-olyckan i Tjernobyl. Och hon har klippt samman sitt filmade material med en idealiserande film om kärnkraft. Stenar från Tjernobyl har genom sin radioaktivitet också fått skapa egna märken på fotopapper.

– Jag tänkte inte på faran. Jag hade stenarna i ljustäta lådor och uranet i dem är inte dödligt. Det finns också regler för hur man får filma i Tjernobyl. Jag var så fixerad vid idén att göra det här så det var något större än jag själv, säger hon.

Lina Selander har blivit utsedd att representera Sverige på Venedigbiennalen som pågår mellan den 9 maj och den 22 november nästa år. I ett rum på 320 kvadratmeter ska hennes konst visas i en separatutställning för väldens alla konstkännare. Men den som vill se några verk redan nu kan ta chansen att se utställningen i Örebro.

– Flera av verken som jag ställer ut i Örebro kommer att vara med i Venedig. Vilka är inte klart ännu, säger Lina Selander.

A continuous shift...  

Utställningen A continuous shift of perspective av Lina Selander pågår på Örebro konsthall från 15 november till 4 januari 2015.

Lördagen den 15 november är det vernissage klockan 12.00–16.00.

Klockan 13.00 presenteras utställningen av Anna-Karin Wulgué, konsthallschef och hon kommer även att leda ett öppet samtal med konstnären.