Ledare. Katarina Bååth.

2017-04-01 07:00
”Vårt resande är problematiskt, speciellt när vi tar flyget. I alla fall om vi vill att våra barn ska ha något slags jordklot att föda och uppfostra sina barn på.”  Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
”Vårt resande är problematiskt, speciellt när vi tar flyget. I alla fall om vi vill att våra barn ska ha något slags jordklot att föda och uppfostra sina barn på.”

En stor sten i glashuset

Vi måste alla flyga mindre. Och för att nå dit är priset ett av styrmedlen. 

Jag älskar att resa utomlands. Nya intryck, spännande mat, värme, riktiga storstäder, kritvita stränder och paraplydrinkar. Listan på varför jag gillar att resa är lång.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


Att resa är också en statushöjare. Den vanligaste incheckningen på Facebook i Sverige är Arlanda. Och har du någon gång nätdejtat så vet du att alla skriver på sina profiler att de gillar att resa. Det signalerar ”jag är utåtriktad, jag är spännande, jag har råd och tid”.

Men vårt resande är problematiskt, speciellt när vi tar flyget. I alla fall om vi vill att våra barn ska ha något slags jordklot att föda och uppfostra sina barn på. Vi släpper ut för mycket koldioxid och annan skit i luften. 

Enligt Jonas Åkerman, forskare på KTH, så uppgår de utsläpp som orsakas av transporter i Sverige till 18 miljoner ton. Det mesta av det är korta bilresor. De utsläpp som vi gör internationellt, det vill säga när vi åker flyg, och lite båt utomlands, uppgår i sin tur till 13 miljoner ton utsläpp årligen. Och medan utsläppen från våra transporter i Sverige minskar något tack vare att vi får bättre bränslen och smartare bilar så ökar flygets utsläpp.

– Ja, men vi kan väl använda bättre bränslen till flyget också och på så sätt minska utsläpp? kanske någon tänker. 

Jo, absolut, men som alla prognoser ser ut nu så kommer biobränslet inte att räcka till för vårt stora transportbehov. Vi måste både införa bättre bränslen, utveckla bättre och effektivare fordon och resa mindre. Annars kommer vi inte att få ihop det.

Därför är förslaget att införa flygskatt i Sverige bra. Det kan bidra till färre flygresor. Den föreslagna flygskatten kommer att ge en prisökning på cirka 80 kronor på en flygbiljett Stockholm-Madrid och 500 kronor för en biljett Stockholm-Bangkok. Ganska små höjningar ändå. Frågan är om de är tillräckliga. Om flyget skulle betala samma klimatskatt och moms som vägsektorn gör i dag så skulle biljetten mellan Stockholm och Madrid kosta 500 kronor mer och biljetten Stockholm-Bangkok lite över 2 000 kronor mer än i dag. 

Det är nämligen så att utlandsflyget är helt momsbefriat. På inrikesflyget betalar vi sex procent moms och på mat 25 procent. Varför? Är utrikesflyget viktigare än mat? 

Så här skriver Jonas Åkerman: ”Momsen är inte avsedd som en miljöskatt, men dagens undantag för utrikesflyget innebär att det konsumeras fler och längre flygresor än vad som hade varit fallet om även flygresor hade haft normal moms, eller liknande styrmedel.”

Jag älskar att resa. Jag har två bokade Europaresor i år som jag verkligen ser fram emot. Men även jag inser att det här inte fungerar i längden om mina och dina barns liv ska bli bra. 

Därför kommer här en stor, tung sten rakt in i glashuset, där jag sitter med mina guideböcker, flygbiljetter och passet i högsta hugg. Vi måste alla flyga mindre. Och för att nå dit är priset ett av styrmedlen. Därför måste det bli dyrare att flyga. Inför flygskatten! Och moms på utrikesflyget!