Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Ingen ger något gratis – vem kommer reklampengarna i från

ETC Örebro.

Skillnaderna mellan valen i Brasilien och Sverige minskar när reklamen har fått en större roll i den svenska valkampanjen. Det gör att donationer till reklam borde redovisas öppet, menar debattören Airton Valente Jr.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Skillnaderna mellan valen i Brasilien och Sverige minskar när reklamen har fått en större roll i den svenska valkampanjen. Det gör att donationer till reklam borde redovisas öppet, menar debattören Airton Valente Jr.

Vart är Sverige på väg? Under valrörelsen har partierna visat sig överallt. Självklart vill de visa upp de förslag och idéer som de har för Sverige. Men på vilket sätt visas de? Jag kommer ihåg när jag pratade med mina vänner som jobbar med valet i Brasilien och USA och vi diskuterade vilken stor skillnad det är mellan dessa länder och Sverige. Där använder politiker miljontals kronor till reklam innan och efter valet. Jag upplevde inte att det var på samma sätt i Sverige, men det har ändrats, eller har börjat förändras.

När jag var på väg hem från jobbet en dag såg jag en reklambild på ”nya” Moderaterna på busshållplatsen. Sedan när jag kom hem, kollade jag på Youtube och innan videon kom fram var det en reklamfilm om nya Moderaterna. Innan jag gick och lade mig läste jag en tidning och det var återigen reklam om de nya Moderaterna. En hel sida i tidningen. Det kostar pengar att annonsera. De här pengarna måste komma från någon. 

Jag vet inte varifrån pengarna kommer här, förutom från partistödet, men i Brasilien och USA kommer de från stora bolag som byggföretag, försäkringsbolag, näringsföretagare i form av donationer. Men ingen ger något gratis. Partiet kanske inte behöver betala tillbaka just nu, men skulden ska betalas någon dag. De som har donerat vill ha pengar tillbaka och ett sätt att ge pengar tillbaka är genom inflytande, och att regeringen tar beslut eller utför tjänster som passar dem som har donerat. 

Donationer skapar mer lobbying i regeringar och mer korruption. Korruption är som cancer för samhället. Det vet jag eftersom jag kommer från Brasilien. Ett land som har korruption i regeringen, juridiken, riksdagen och även inom offentligt sektor.

Det är svårt att förstå att det här i Sverige finns politiker som vill att donationer ska vara hemliga. Vad är det för demokrati? Man måste redovisa varifrån pengarna kommer. Inte bara för att det är en demokrati, utan för att det är oacceptabelt om det skulle vara svarta pengar eller pengar från kriminalitet som går till kampanjen. Kanske tvättar de smutsiga pengar?  Invånare och medier måste få veta vem som har donerat och vilket inflytande de har.

I oktober är det val i Brasilien och enligt lokala medier har alla partierna i Brasilien tillsammans redan fått över en miljard real. Pengar som kommer från olika företag och nästan allt ska användas till reklam. 

Det här systemet fungerar bara för dem som donerar pengar, för företag och organisationer som vill ha makt och tjäna lätta pengar i offentlig sektor.  

Jag tycker att partier ska få använda pengar från det egna partiet, det betyder, pengar som de får från sina medlemmar och från partistödet eller pengar som har donerats av en fysisk person som håller med om partiets politiska projekt. Det skulle minska möjligheterna att den som donerar pengar till ett parti också kan köpa sig inflytande. Reklam behövs men jag tycker inte om att den förvandlar politiken till en produkt på marknaden. Det viktigaste är att politiker får visa hur de ska genomföra sina projekt för att förbättra till exempel vård, skolor, arbetslösheten, miljö och så vidare. Inte att de berättar att det finns problem. För det vet vi redan.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00