Debatt. .

2017-08-17 07:00
”Varför ska vi ha en stad som är byggd för bilar, när staden kan räcka till för fler cyklister, fler fotgängare och fler bussar”, skriver debattören.  Bild: Jan Collsiöö/TT
”Varför ska vi ha en stad som är byggd för bilar, när staden kan räcka till för fler cyklister, fler fotgängare och fler bussar”, skriver debattören.

Jag är trött på alla SUV-kramare

Staden skulle räcka till för fler cyklister, fler fotgängare och fler bussar om vi blev av med ensamtrafikanter och SUV-kramare, skriver signaturen Före detta bilkramare, som numera har blivit cyklist och slår ett slag för parkeringsplatserna i ytterkanten av staden.

Nu är jag trött på alla dessa SUV-kramare som anser att bara de ska ta sig fram överallt och få spy ut sina avgaser så är det frid och fröjd.

Under det senaste halvåret har insändarsidor och kommentarsfält svämmat över av dessa SUV-kramare som vill belamra staden med sina stadsjeepar ”Åh, det är så synd om oss som inte tar oss fram överallt. Varför ska vi behöva tänka om”.

Men vi behöver alla tänka om. Varför ska vi ha en stad som är byggd för bilar? Varför ska bilarna finnas i centrum över huvud taget? Är det inte vi människor som ska få finnas i centrum och få plats att träffas och umgås?

Visst, ibland handlar man tungt och stort, men hur ofta är det egentligen? Om SUV-kramarna enbart tog sin bil till staden vid de tillfällen då de skulle handla något stort och tungt så skulle de inte behöva ta bilen till staden varje gång. Och de skulle därmed underlätta för andra som behöver handla stort och tungt.

Nästa invändning från SUV-kramare är att ”Åh, tänk på oss som inte bor centralt. Vi måste ta bilen för vi kan inte åka buss eller cykla”.

Självklart kan ni det, säger jag. Ta SUV:en till närmsta ytterområde. Parkera på exempelvis Plantagens parkering vid Eurostop, eller vid före detta Coop-forums parkering i Lillån eller kanske på Ikeas parkering. Ta sedan bussen in till centrum.

Då slipper ni svära över brist på parkeringar och ni slipper betala dyra summor för densamma. Bussbiljetten kostar 18 kronor, det blir inte mycket parkering för den pengen. Om du föredrar cykeln framför buss är det bara att ta cykeln bak på SUV:en.

Och så den sista invändningen. ”Vi barnfamiljer måste kunna ta SUV:en till stan”. Ja, ta då SUV:en till stans ytterområde och åk sedan buss in på familjebiljett.

Om vi finge bort all ensamtrafik inne i stan, om vi finge bort alla dessa bekväma SUV:kramare så skulle staden räcka till för fler cyklister, fler fotgängare och fler bussar. Det skulle samtidigt bli bättre luft för alla. Jag är ganska säker på att det skulle gynna handlarna, kaféägarna och restaurangägarna. Det kanske till och med ge utrymme för en eller annan liten gungställning.