Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Permanenta den ”rosa gatan”

Bild: Bild: Mirja Mattson

ETC Örebro.

Ta bort bilarna och skapa ett bilfritt kulturstråk mellan Länsmuseet och Konserthuset i Örebro. Vänsterpartiet i Örebro vill göra marken längs Svartån mer tillgänglig för gående.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Örebro är en vacker stad, som dessutom växer snabbt. Allt fler söker sig till kommunen och underlaget för handel, möten och kultur växer. Stadens gröna inslag och täta stadskärna är något som ofta lyfts fram som positivt för migrationen. 

Därför är det bara naturligt att framtidens städer kretsar kring stadens invånare och mötet dem emellan, i stället för runt bilen, som städer kretsade kring under 1900-talet. Det passar därför väldigt bra att vi nu under sommaren har fått en försmak av hur ett bilfritt centrum kan upplevas, på den bilfria ”rosa gatan” utmed Svartån centralt i Örebro. Många jag stött på i området under sommaren beskriver hur fantastiskt det känts att äntligen få ta plats i staden. 

Handeln går bättre när fler rör sig i området och fler upplever Örebro som en attraktiv, levande stad. Det här är precis sådana frågor vi i Vänsterpartiet brinner för, sådant som gör staden mer hållbar och intressant att bo i för örebroarna.

Vår vision är att Örebro inom några år ska ha ett bilfritt kulturstråk från Länsmuseet till Konserthuset och har lagt en motion i Kommunfullmäktige om det. Vi ser att Svartån är en ganska oanvänd resurs för Örebros attraktivitet. Den rinner mitt igenom centrum, men används och tillgängliggörs alldeles för lite för örebroarna. Det måste vi ändra på!

Därför ser vi som en naturlig första etapp att den rosa gatan permanentas som en bilfri zon. Tillsammans med Fisktorget nedanför Stora Hotellet får Örebro en fantastisk plats för uteserveringar och kulturevenemang, men också för torghandel, loppisar eller andra aktiviteter för örebroarna att ta del av året runt.

I etapperna efter det skulle det vid Engelbrektsgatan skapas möjligheter för å-nära kaféer och promenader i anslutning till ”Gamla stan” och skapa en länk till Slottsparken och Örebro länsmuseum. Slutligen är Södra Strandgatan en av de minst utnyttjade delarna av centrala Örebro. På grund av den hårda trafiken, är gatan i stort sett oanvänd av fotgängare och cyklister, trots att den är en av Örebros vackraste gator.

Vi vill ha tillbaka gångstråket i city såsom rosa gatan fungerade under sommaren. Men om jag fick bestämma skulle den så klart återuppstå som röda gatan.

Ämnen i artikeln