Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Regionen bör driva busstrafiken

ETC Örebro.

Nu vill regionen utreda vem som skall utföra busstrafiken i länet. Man vill studera om trafiken skall utföras helt eller delvis i egen regi eller genom fortsatta upphandlingar. Den enda vettiga lösningen för framtiden är att regionen återtar trafiken i egen regi, skriver debattören Jan Gunnarsson.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Det mest iögonfallande med upphandlingsverksamheten hittills är att den framför allt resulterar i en nedåtgående spiral av standardsänkning inom trafikområdet. Busspersonalens anställningstrygghet har spolierats. Kollektivavtal får inte krävas. Vissa nya entreprenörer anser det inte alls viktigt att ta över den tidigare personalen. När Swebus, numera Nobina, övertog busstrafiken i Örebroområdet var det ett rätt stort antal förare som fick lämna sitt arbete till förmån för andra som Nobina gillade bättre. När det sedan blev personalbrist fick de komma tillbaka som timanställda. Det måste ha svidit!

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Nobinas sätt att sköta trafiken i Örebroområdet är förkastligt. Dåligt bemötande av personalen har påskyndat personalomsättningen, ständigt nyanställd personal har fått för lite utbildning och kört fel. Vagnparken inom landsbygdslinjerna har varit miserabel eftersom Nobina till skillnad från alla andra trafikutövare fått använda gamla överblivna fordon från andra distrikt. Det har resulterat i otaliga driftstopp, försenade eller inställda turer samt kostsamma bärgningar. Såväl Nobina som andra storföretag har hellre betalat böter för en inställd tur än att ordna en improviserad lösning om detta blivit dyrare. Den dagliga trafikledningen som bör finnas lokalt har Nobina flyttat till Stockholm och förarna får därför ofta klara sig själva. 

I Askersund och Laxå har vi fått ett företag som får göra Nobina sällskap på skammens träbänk. Det är Sandarna Transporter som inte lyckats få trafiken att fungera ordentligt trots att en och en halv skoltermin förflutit, man har också pressat sina kostnader genom att dra in på den erforderliga arbetstiden. Om kvaliteten hade värderats i upphandlingen hade det familjeägda Weidermans Buss fortfarande bedrivit sin trafik i dag och allmänheten hade sluppit bevittna exempelvis frånkörda skolbarn och liknande som skett i Askersundsområdet. 

Trafiken i Nora-Hällefors upphandlades på nytt sedan Nobina sagt upp kontraktet på grund av för lågt anbud från början. En entreprenör som frånträtt trafiken mitt i perioden borde inte få vara med att lägga nytt bud, men sådana är inte reglerna. Nu fick Nobina trafiken på nytt, dock med kravet att nya bussar skulle anskaffas. Från officiellt håll har jag hört motiveringen att ingen annan lagt bud på trafiken, men det stämmer inte. Ytterligare två företag var med i upphandlingen ända till slutet men det misskötsamma Nobina fick ha kvar trafiken.

Enligt politikern Jonas Karlsson (S) är upphandlingsreglerna sådana att vi inte får de företag vi helst vill ha. Varför skall man då fortsätta att upphandla enligt nuvarande regler som innebär ett sorts hasardspel med våra skattemedel, där vinsten alltför ofta tycks utebli? Den enda vettiga lösningen för framtiden är att regionen återtar trafiken i egen regi. Det bör omfatta såväl fordonsägandet som personalen. I annat fall, om enbart personaldelen skall upphandlas, består ju de osäkra anställningsförhållandena och vi får en situation som innebär att regionen begagnar sig av bemanningsföretag. 

Att kunna arbeta med bibehållet människovärde och god anställningstrygghet är en grundförutsättning för att busspersonalen skall kunna ge god service till allmänheten.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00