Hoppa till innehållet

ETC Örebro

Debatt: Utveckla verkligt mångkulturell utbildning

gemenskap. ”Om inte skilda intressen tillgodoses inom den gemensamma skolan blir det svårt att skapa just det gemensamma, som bör bottna i sociala värdeöverenskommelser och inte i givna religiösa helheter.”
gemenskap. ”Om inte skilda intressen tillgodoses inom den gemensamma skolan blir det svårt att skapa just det gemensamma, som bör bottna i sociala värdeöverenskommelser och inte i givna religiösa helheter.” Bild: Bild: FREDRIK SANDBERG/TT

ETC Örebro.

Är vi beredda att omforma våra utbildningars innehåll så att de tar fasta på att Sverige nu är ett samhälle fyllt av skilda politiska och religiösa levnadsformer och uppfattningar? Det undrar Stefan S Widqvist som ser ett stort behov av förändring.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Örebro som står för åsikten.

Är vi beredda att omforma våra utbildningars innehåll så att de tar fasta på att Sverige nu är ett samhälle fyllt av skilda politiska och religiösa levnadsformer och uppfattningar? Det undrar Stefan S Widqvist som ser ett stort behov av förändring.

Dagens mångkulturella Sverige skiljer sig åt från min egen barndoms 50-tal i en rad väsentliga avseenden.  Dessa skillnader borde få återverkningar för skolutbildningens utformning. Vad menar vi med att vi skall arbeta för att mångfalden skall bli något mer än att vi i bästa fall tolererar minoriteter?

Om vi tar denna utmaning för skolan på allvar får det stora konsekvenser för de olika ämnenas innehåll och utbildningarnas organisationsformer. Undervisningen skall då svara upp mot elevernas skilda kulturella bakgrunder. Vi har ju, som bekant, ett parti som aktivt motverkar mångfalden och grundar sina idéer på att Sverige skall vara homogent och att de som avviker från svenskheten egentligen inte hör hemma här. Frågan är om övriga partier är beredda att dra konsekvenserna av tanken om att utforma vår utbildning under 2000-talet i en mångkulturell anda? Vågar partierna på allvar utmana den traditionella synen på den svenska nationella identiteten, så att utbildningarna i vår skola ger en ny bild av det svenska 2010-talssamhället? Med en skolutbildning som är gränsöverskridande och omformar den gemensamma identifikationsgrunden för medborgaren i det svenska samhället. Grundad i respekt för de mänskliga rättigheterna och med en öppenhet för en rik mångfald av idéer, kulturella perspektiv, skilda livsöden och historiska erfarenheter skulle vi kunna bygga en helt ny utbildning. En skola som breddar upp våra kunskaper och insikter – en mångfaldens skola!

Till skillnad från SD:s rädsla för de främmande, skulle ett skolväsende med ett mångkulturellt ideal lyfta fram den kulturella pluralismen och just heterogeniteten som något
positivt för hela samhället. En utbildning där nyfikenhet på det okända blir en självklarhet.

Vi vet att mycket måste övervinnas för att kunna förverkliga den mångkulturella skolan. Det fria skolvalet har förstärkt segregationen och förhindrar att skolan är en plats där elever med olika bakgrunder möts. Strävar vi efter en skola som accepterar det mångkulturella samhällets skilda människogrupper behöver vi få bukt med den grundläggande segregationen. Den svenska majoritetskulturen dominerar skolan och behöver öppna dörrarna för ett bredare förhållningssätt till vårt samhälles folkgrupper. Om inte skilda intressen tillgodoses inom den gemensamma skolan blir det svårt att skapa just det gemensamma, som bör bottna i sociala värdeöverenskommelser och inte i givna religiösa helheter. Den mångkulturella skolan skall göra det möjligt för eleverna att sovra bland all information och alla idéer och livsideal som vårt moderna samhälle översköljer dem med.  Den mångkulturella skolan bygger in en kritisk blick på vår värld och när eleverna tar intryck av fler livsstilar än de som präglar den egna kulturen, och blir ett centralt bidrag för att kunna öppna upp och bryta med inskränktheten. Genom att vara en motvikt till sekterism och intolerans kan den mångkulturella utbildningen bidra till att främja utveckling av eleverna till medborgare som inte accepterar ojämlika och totalitära politiska strömningar.

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00